تبلیغات
فرهنگ و ارتباطات؛ سیاستگذاری - عدالت در گفتمان علوی (استخراج شده از پایان نامه کارشناسی ارشد خودم)

عدالت در گفتمان علوی (استخراج شده از پایان نامه کارشناسی ارشد خودم)

تاریخ:دوشنبه 1 مهر 1392-02:21 ب.ظ

حدیث

ترجمه

تحلیل احادیث

ما حصن الدول بمثل العدل. (تمیمی آمدی،1366: 340)

هیچ چیز مانند عدالت از دولتها پاسداری نکرده است.

مهمترین سیاست در حفظ حکومت.

وسئل علیه السلام أَیما أَفضل: العدل، أَو الجود؟ فقال: الْعَدْلُ یَضعُ الاْمورَ فی مَوَاضِعَهَا، والْجُودُ یخْرِجُهَا َعَنْ جِهَتِهَا، وَالْعَدْلُ سَائِسٌ عَامٌّ، وَالْجُودُ عَارضٌ خَاصٌّ، فَالْعَدْلُ أَشْرَفُهُمَا وَأَفْضَلُهُمَا. [1] (دشتی،1383: 527)

از امام پرسیدند از این دو كدام برترند:عدالت،یا سخاوت؟فرمود:«عدالت هر چیز ر ا در جاى خود قر ار مى دهد ولى سخاوت آن ر ا از مسیرش فراتر مى بردعدالت، قانونى همگانى است ولى سخاوت جنبه خصوصى دارد بنابر این عدالت شریفتر و برتر است».

1- عدالت برتر از بخشش است.

2- عدالت هرچیزی را درجای خود قرار می‌دهد.

3- عدالت قانونی است عام گرا ولی بخشش خاص گراست.

من عدل سلطانه استغنی عن اعوانه. (تمیمی آمدی، 1366: 340)

آن که در حکومتش عدالت ورزد، ازیاوران بی نیاز می‌گردد.

عدالت حاکم را از وابستگی به گروهها و احزاب در اداره کشور بی نیاز می‌کند.

وَ قَالَ جَعَلَ اللَّهُ الْعَدْلَ قِوَاماً لِلْأَنَامِ وَ تَنْزِیهاً مِنَ الْمَظَالِمِ وَ الْآثَامِ وَ تَسْنِیَةً لِلْإِسْلَامِ. (نوری، 1408ق: ج11: 320)

خداوند سبحان، عدالت را استواری مردم، پاکی از ستم‌ها و گناهان، وسبب تحقق و اجرای اسلام قرار داد.

1- سبب تحقق و اجرای اسلام.

2- باعث پاکی ستمها.

3-باعث  پایبندی مردم.

العدل افضل السیاستین. (تمیمی آمدی، 1366: 339)

عدالت بهترین سیاستهاست.

بهترین سیاستگذاری عدالت است.

ملاک السیاسه العدل. (تمیمی آمدی، 1366: 331)

معیار سیاست عدالت است.

سنجش سیاستها باید براساس عدالت باشد.

الرَّعِیَّةُ سَوَادٌ یَسْتَعْبِدُهُمُ الْعَدْلُ وَ الْعَدْلُ أَسَاسٌ بِهِ قِوَامُ الْعَالَمِ. (مجلسی، 1403، ج75: 83)

توده هایی هستند که عدالت، آنان را به بندگی کشد و عدالت بنیانی است که جهان با آن استوار گردد.

1- عدالت باعث مطیع شدن مردم و همراه شدن آن‌ها با حاکم می‌شود.

2- عدالت بنیان عالم است.

ما عمرت البلدان بمثل العدل. (تمیمی آمدی، 1366: 340)

شهرها به چیزی جز عدالت، آباد نگردند.

عدالت عامل آباد کردن شهرهاست.

عَدْلُ السُّلْطَانِ خَیْرٌ مِنْ خِصْبِ الزَّمَان(مجلسی، 1403، ج75: 110)

عدالت پادشاه، بهتر از فراوانی و خرمی روزگار است.

عدالت محوری در سیاستگذاری‌ها ‌بهتر از سیاستهایی است که باعث ثروتمند شدن دولت می‌شود.

بِالْعَدْلِ تَتَضَاعَفُ الْبَرَكَات(نوری،1408،ج11: 320)

در سایه عدالت، نعمت‌ها چند برابر شوند.

عدالت باعث چند برابر شدن نعمتها می‌شود.

من کثر عدله حمدت ایامه (تمیمی آمدی، 1366: 340)

هرکس عدلش زیاد باشد روزگارش ستوده خواهد شد.

عدالت باعث ستوده شدن آن دولت در تاریخ می‌شود.

قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (ع) لِعُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ ثَلَاثٌ إِنْ حَفِظْتَهُنَّ وَ عَمِلْتَ بِهِنَّ كَفَتْكَ مَا سِوَاهُنَّ وَ إِنْ تَرَكْتَهُنَّ لَمْ یَنْفَعْكَ شَیْ‏ءٌ سِوَاهُنَّ قَالَ وَ مَا هُنَّ یَا أَبَا الْحَسَنِ قَالَ إِقَامَةُ الْحُدُودِ عَلَى الْقَرِیبِ وَ الْبَعِیدِ وَ الْحُكْمُ بِكِتَابِ اللَّهِ فِی الرِّضَا وَ السَّخَطِ وَ الْقَسْمُ بِالْعَدْلِ بَیْنَ الْأَحْمَرِ وَ الْأَسْوَدِ فَقَالَ لَهُ عُمَرُ لَعَمْرِی لَقَدْ أَوْجَزْتَ وَ أَبْلَغْتَ. (مجلسی، 1403ق،  72: 349)

امیرالمومنین به عمر بن خطاب فرمود: «سه چیزند که اگر آن‌ها را پاس داری و بدان‌ها عمل کنی از غیر آن‌ها بی نیازت کنند و اگر آن سه را رها کنی سایر امور برایت سودمند نباشند».

عمر گفت آن سه چیستند ای ابوالحسن؟

فرمود: «جاری ساختن حدود بر نزدیک و دور؛ داوری براساس کتاب خداوند در خشنودی و خشم و تقسیم عادلانه میان سرخ و سیاه».

1- حاکم با انجام عدالت از بررسی سایر امور در حکمرانی بی نیاز می‌شود.

 2- عدالت بین کسان دور و نزدیک باید یکسان باشد.

3- عدم دخالت معیارهای ظاهری و دنیوی مانند نژاد طبقه و... در انجام عدالت.

أَتَى أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ رَهْطٌ مِنَ الشِّیعَةِ فَقَالُوا یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ لَوْ أَخْرَجْتَ هَذِهِ الْأَمْوَالَ فَفَرَّقْتَهَا فِی هَؤُلَاءِ الرُّؤَسَاءِ وَ الْأَشْرَافِ وَ فَضَّلْتَهُمْ عَلَیْنَا حَتَّى إِذَا اسْتَوْسَقَتِ الْأُمُورُ عُدْتَ إِلَى أَفْضَلِ مَا عَوَّدَكَ اللَّهُ مِنَ الْقَسْمِ بِالسَّوِیَّةِ وَ الْعَدْلِ فِی الرَّعِیَّةِ فَقَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع أَ تَأْمُرُونِّی وَیْحَكُمْ أَنْ أَطْلُبَ النَّصْرَ بِالظُّلْمِ وَ الْجَوْرِ فِیمَنْ وُلِّیتُ عَلَیْهِ مِنْ أَهْلِ الْإِسْلَامِ لَا وَ اللَّهِ لَا یَكُونُ ذَلِكَ مَا سَمَرَ السَّمِیرُ وَ مَا رَأَیْتُ فِی السَّمَاءِ نَجْماً وَ اللَّهِ لَوْ كَانَتْ أَمْوَالُهُمْ مَالِی لَسَاوَیْتُ بَیْنَهُمْ فَكَیْفَ وَ إِنَّمَا هِیَ أَمْوَالُهُم. (کلینی،  1401ق ، ج4: 31)

گروهی از شیعیان نز علی (ع) آمدند و گفتند ای امیرالمومنین کاش این اموال را میان اشراف و بزرگان تقسیم کنی و آنان را برما برتری دهی تا هنگامی که کارها سامان یابد. آنگاه به بهترین خصلت هایی که خداوند تورا بدان عادت داد باز گردی، یعنی تقسیم برابر وعدالت در میان شهروندان.

امیرمومنان فرمود:«وای بر شما مرا مجبور می‌کنید که پیروزی را باستم و جور بر مسلمانی که بر آن‌ها حکومت یافتم طلب کنم؟! نه به خدا سوگند چنین نخواهد شد تا روزگار باقی است و تا زمانی که در آسمان، ستاره ببینم به خدا سوگند اگر اینها ثروت‌های شخصی ام بود به برابری میان آن‌ها رفتار می‌کردم چه رسد که اینها اموال خودشان است.

1- ترجیح عدالت بر مصلحت.

2-ترجیح عدالت بر امنیت.

3- ترجیح عدالت بر وجود دولت.

 

وَ مِنْ كَلَامِهِ (ع) فِیمَا رَدَّهُ عَلَى الْمُسْلِمِینَ مِنْ قَطَائِعِ عُثْمَانَ وَ اللَّهِ لَوْ وَجَدْتُهُ قَدْ تُزُوِّجَ بِهِ النِّسَاءُ وَ مُلِكَ بِهِ الْإِمَاءُ لَرَدَدْتُهُ عَلَى مُسْتَحِقِّیهِ فَإِنَّ فِی الْعَدْلِ سَعَةً وَ مَنْ ضَاقَ عَلَیْهِ الْعَدْلُ فَالْجَوْرُ عَلَیْهِ أَضْیَقُ[2]. (نوری، 1408ق، ج 13: 66)

به خدا سوگند! آنچه از عطایاى عثمان، و آنچه بیهوده از بیت المال مسلمین به اینو آن بخشیده،اگر بیابم، به صاحبش باز مى‌گردانم،گر چه زنانى ر ا به آن كابین بسته و یا كنیزانى ر ا با آن خریده باشند،زیر ا عدالت گشایش مى آورد،و آن كس كه عدالت بر او گران آید،تحمل ظلم و ستم بر او گر ا نتر خواهد بود.

1- عدالت مقطعی نیست و معطوف به ماسبق می‌شود.

2- هیچ عاملی نمی تواند جلوی اجرای عدالت را بگیرد حتی اگر ازدواج و یا امور مسلم دیگر باشد.

3- عدالت از ستم قابل تحمل تر است.

وَلْیَكُنْ أَحَبُّ الْأُمُوْرِ إِلَیْكَ أَوْسَطَهَا فِی الْحَقِّ[3]. (دشتی، 1383: 402)

دوست داشتنی ترین چیزها در نزد تو در حق میانه روترین و در عدل فراگیرترین باشد.

عدلی می‌تواند کارا باشد که فراگیر باشد.



[1]. ( نهج البلاغه، حکمت 437)

[2]. نهج البلاغه، خطبه 15

[3]. نهج البلاغه، نامه 53




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.